-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:9637 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در مورد خوانندگي زن توضيح دهيد كه در چه صورت حرام است؟ آيا نوارهاي مجاز با صداي خوانندگان زن در ايران (مانند آهوي وحش) از نوع حلالش است؟

برادر عزيز! با ارزوي موفقيت براي شما كه از مجلّه معارف به خوبي استفاده مي كنيد و از خواندن مطالب آن لذّت مي بريد. اميدواريم بر عمق مطالعات خود بيافزاييد و دوستانتان را بر خواندن آن ها تشويق كيند. آنان نيز مانند شما مي توانند مشترك مجلّه شوند و سؤالات و مشكلات خود را براي ما بنويسند. ما اطلاعية واحد پاسخ به سؤالات را براي شما ارسال مي كنيم. آن را در جاي مناسب نصب كرده و ديگران را آگاه كنيد.

اگر خوانندگي آنان به صورت آواز غنا باشد يا همراه با مطالب مستهجن و زشت باشد و يا باعث تهييج شهوت براي شنونده شود، گوش دادن به آن حرام است.

آواز غنا به آوازي مي گويند كه هنگام خوانندگي صدا را در گلو بگرداند و به صورت چهچه در آيد.

مطالب مستهجن يعني اشعار يا مطالب دروغ يا تهمت و يا بيان مطالب زشت و ركيك. منظور از تهييج شهوت اين است كه مثلاً مرد يا زني كه آن صدا را مي شنود خوشش مي آيد به طوري كه لذّت جنسي و شهوي مي برد و اين صدا و آواز او را به سوي شهوت راني مي كشاند.

اگر خواننده اي چه زن و چه مرد، خواندن او با مطالب بالا تطبيق داشته باشد، هيچ كس نبايد آن آواز و ترانه و سرود را گوش كند وگوش دادن آن حرام است.

انسان مؤمن بايد با ياد خدا مأنوس باشدو خود را از لغو و لهو و بيهوده گويي ها دور نگه دارد. اگر انسان خود را به ترانه و آواز عادت بدهد، كم كم او را از دعا و ذكر و مسجد و نماز و تلاوت قرآن باز مي دارد و دچار مفاسد اخلاقي و تربيتي مي شود كه گاهي جبران ناپذير است.

گوش دادن به آوازها و موسيقي هاي مستهجن و مناسب با مجالس لهو و لعب جائز نيست، چه مجوز وزارت ارشاد داشته، چه نداشته باشد. اگر آوازي زيبا و داراي صداي خوب يا موسيقي باشد كه مستهجن و مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد، گوش دادن به آن بدون اشكال است.

در مورد درخواست بيوگرافي گويندگان اذان از راديو و تلويزيون، چون بحمدالله در جمهوري اسلامي ايران از قاريان و مؤذنين خوش صدا تشويق شده، تعداد آنان فراوان شده است. ما از تمامي آنان آگاهي كامل نداريم. اگر اين درخواست را از صدا و سيما بنماييد، مي توانند بيوگرافي و تصوير آنان را براي شما ارسال كنند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.